Awaria silnika KTM LC4 600 (620/640)

Data: 03-08-2008
W tej chwili mam co najmniej dwie diagnozy na temat przyczyny awarii. Pierwsza to problem z odpowietrzeniem pompy wody(w wyniku zatoru w rurce odpowietrzającej), w wyniku czego zaciera się pompa wody, przestaje działać chłodzenie, zaciera się łożysko wałka rozrządu, wypadaja kulki, zawory przestają pracować i silnik gaśnie. (teoria budzi wątpliwość ze względu na fakt że silnik się nie zagotował)
Druga teoria co do której jestem bardziej przekonany to przyczyna - zatarcie łożyska powoduje głośną pracę silnika, zmielenie wianka powoduje inne ustawienie wałka rozrządu w poziomie (utrata mocy), wypadnięcie kulek skutkuje ustawieniem wałka w przekos, wirnik pompy wody rysuje o obudowę i pęka (w tej sytuacji to już bez znaczenia), silnik zatrzymuje się gdy wałek nie napędza już zaworów gdyż nie jest odpowiednio podparty

Drugą teoria budzi też małe wątpliwości - wstępnie oceniłem że przekos wałka rozrządu nie powinien spowodować wpływu na pompę - ta ma swoje ułozyskowienie a sprzęg wałka i pompy nie jest w pełni sztywny

Faktem jest że był olej, chłodziwo, że silnik się nie zagotował. Druga teoria mi się bardziej podoba bo daje nadzieję że tłok i nicasil są OK
Autor galerii: Arbiter

KTM Kaput. Jechałem po mieście, silnik pracował głośno, w końcu stracił moc i stanął. Sprawdziłem - olej był i to świeży, płyn chłodniczy był - ... *
KTM Kaput

Pęknięty wirnik pompy wody. Widoczny wężyk odpowietrzający pompę *
Uszkodzona pompa wody KTM LC4

Wcześniej do chłodnicy dolewałem preparat. Być może w wyniku tego zatkany był cienki wężyk odpowietrzenia pompy wody. Widać glut który wydmuchałem z ... *
Wirnik pompy wody KTM LC4

Silnik jeszcze zamocowany w motocyklu, widoczny otwór po świecy. Dosyć nietypowy klucz jest potrzebny do odkręcenia świecy - długi i z cienkiego materiału *
Świeca w LC4

Elektryczny klucz udarowy - być może przyda się i w tej naprawie. Pneumatyczny jest lepszy bo ma regulację momentu a ten nie ma. *
Elektryczny klucz udarowy

Silnik po wstępnym wyczyszczeniu i demontażu z motocykla *
Silnik głowica KTM LC4 600

Kolektor ssący i zawory ssące *
Kolektor ssący

W trakcie ropowania powstało w pomieszczeniu wielkie zapylenie ropą *
Ropowanie

Silnik po ropowaniu. Za dużo to nie dało, resztę czyściłem pędzelkiem i szczoteczką *
Czyszczenie silnika

Zdjęta pokrywa zaworów. Wszystko tutaj wygląda cacy, nie ma żadnych luzów. To coś ruchome na dźwigienkach zaworowych ma powierzchnię nie do końca równą ... *
Pokrywa zaworów

Widoczna głowica, 4 zawory i wysypane kulki łożyska kulkowego wałka rozrządu. Jest to silnik SOHC *
Rozpadło się łozysko wałka rozrządu

Demontaż pompy wody możliwy jest w określonym ustawieniu wałka rozrządu. *
Jak zdjąć głowicę

Jak się nazywają te ruchome elementy na dźwigienkach? W silniku nie było żadnego nagaru, wszystko czyściutkie. *
Dźwigienki zaworowe

Zawory *
Zawory

Widoczne wysypane łożysko. Czy pierścień zabezpieczający powinien być taki przecięty czy jest to uszkodzenie? Widoczne tez kulki z wysypanego łozyska *
Uszkodzone łozysko kulkowe wałka rozrządu

Jak zdjąć łańcuszek rozrządu? otóż należy rozłączyć kółko od wałka. Przydał się klucz udarowy, ręcznie miałem problem z odkręceniem. Gwint jest ... *
Jak zdjąć łańcuszek rozrządu

Widoczne wżery - rak na łożysku. Świadczy to o tym że problem z łożyskiem musiał trochę trwać zanim silnik stanął. Widoczna śruba ma przecięcie - ... *
Wżery na bieżni

Pierścień - czy poprawny czy też jest uszkodzony? *
Pierścień zabezpieczający łożysko

W wyniku awarii kulki z uszkodzonego łożyska przedostały się w dół napędzane łańcuszkiem. Zniszczeniu uległa prowadnica łańcuszka. Co gorsze niestety ... *
Połamana prowadnica łańcucha rozrządu

Z drugiej strony prowadnica jest cała *
Prowadnica łańcuszka

Oznaczenia na kole zębatym - jednoznaczne w stosunki do wałka na którym też jest nacięcie i druga kropka jako odniesienie do głowicy *
Oznaczenia na kole rozrządu

Niestety próba odkręcenia śruby imbusowej kluczem z marketu zakończyła się fiaskiem. Czy są jakieś specjalne sposoby na odkręcenie tej śruby? *
Klucz imbusowy do odkręcenia głowicy

Niestety również nie mogę odkręcić cylindra - klucz 15 zwykły nie wchodzi, nasadowy również nie a oczkowy nie dał rady. Chyba musze kupić topowy klucz ... *
Potrzebny klucz oczkowy

Klucz oczkowy niskiej jakości ześlizgnął się z nakrętki *
tanie klucze z marketu nie dają rady

Uszkodzone łożysko TAIWAN RN NTN 6004 lub 8004 *
TAIWAN RN NTN 6004

Łożysko kulkowe wałka rozrządu a właściwie to co po nim zostało *
Wysypane łożysko kulkowe wałka rozrządu

Okienko jak się spodziewam napinacza łańcucha rozrządu *
Napinacz łańcucha rozrządu

Zarysowanie na pompie przez wirnik. Co było pierwsze - pęknięcie pompy i zatarcie łożyska potem czy zatarcie łozyska, złapanie przekosu i naskutek tego pęknięcie ... *
Pompa wody KTM LC4 600

Silnik w warsztacie. Niestety takie naprawy to nie jest coś co lubię *
Warsztat

Następny dzień naprawy - duży korek jest do spuszczania oleju, a korek z imbusem to być może kryje pod sobą kulkę - która jest zaworkiem. Nie odkręciłem ... *
Korek spustowy oleju KTM LC4

Zaopatrzyłem się w lepsze klucze. Klucz długi imbusowy to numer 8, niemiecki klucz Elora. Klucz jest rewelacyjny, załozyłem nań ramię o długości około ... *
Dobry klucz imbusowy

Zdemontowane części staram się układać w porządku aby nie było problemu zagubienia części *
Rozbiórka silnika

Korek magnetyczny zebrał dużo żelastwa - widoczny wianek z łożyska kulkowego. Olej który spuściłem był raczej czysty i nie widać było w nim metalu *
Korek magnetyczny

Po odkręceniu korka widoczny kawałek wianka. Jaka jest rola tej wewnętrznej części(z widocznym nacięciem) - czy ona się odkręca? *
Spód silnika

Po zdjęciu dekla - pokrywy sprzęgła. Dla spostrzegawczych - odszukaj 3 kulki z łożyska na obrazku. KTM made in AUSTRIA *
Zdjęta pokrywa sprzęgła

Pokrywa KTM Magnesium *
Pokrywa sprzęgła KTM LC4 600

Oto są widoczne 3 kulki. Jedna z nich prawdopodobnie blokowała zębatki przy próbie poruszania kopką, co mogłem błędnie zinterpretować jako uderzanie tłoka ... *
Kulki z łożyska dostały się do wnętrza silnika

Napinacz łańcuszka rozrządu? *
Napinacz łańcucha rozrządu

Kosz sprzęgłowy i tarcze sprzęgłowe w KTM LC4 *
Kosz sprzęgłowy tarcze sprzęgłowe

Oś startera nożnego oraz zmiany biegów. Dziwny kształt tego od biegów - być może celowo aby się klinowała dźwignia i nie wchodziła na kopkę *
Oś kopniaka

Znajdowałem coraz to nowe części wianka. Czy nakrętka którą widac ma prawy gwint? Rozmiar to 30mm, zamierzam kupić nasadkę i potraktować to kluczem udarowym. ... *
Uszkodzony wianek łożyska

Coś takiego znalazłem w fusach i mnie zaniepokoiło, jak się okazało to jest nit spinający wianek. Takich nitów jest tyle ile kulek *
NIt spinający wianek łozyska kulkowego

Fus metaliczny z oleju. To raczej nie jest wianek, bo jest to za cienkie jak na wianek. Tylko co to może być? *
Nieznany metalowy element

Widoczny plastik jest pęknięty. Kulki tam wpadły i to uszkodziły. Obudowa - zarówno pokrywa zaworów, i głowica wyglądają na nienaruszone przez łańcuch ... *
Łańcuch rozrządu w KTM LC4 600

Tutaj jest przyłączana pompa wody. Widoczny silikon jednak nie w kolorze czerwonym:) *
Pompa wody

Zawory ssące - ktoś powiedział ze są skrzywione. Silnik jednak ma idealną kompresję - czy skrzywiony zawór by trzymał ciśnienie? Czy na tym obrazku widać ... *
Zawór ssący

Zbliżenie na zawór w powierzchni przylegania. NItka po lewej to od szmaty którą zatkałem kolektor na czas rozbiórki *
kolektor dolotowy i zawory

Śmieci metalowe które udało mi się wydostać spod sprzęgła i z korka. Jest już 7 kulek. Widoczny tez korek magnetyczny, podkładka i resztki wianka *
Opiłki w silniku

Klucze kupiłem w Warszawie, odpowiednio: nasadka 30mm Lux Werkzeuge, klucz oczkowy 13/12 - hipermarket OBI, klucz YATO, klucze imbusowe - sklep przy ul Próżnej ... *
Klucze profesjonalne

Nakrętkę na osi odkręciłem kluczem udarowym 1000W i nasadką 30mm LUX - poszło zupełnie bez problemu *
Klucz udarowy

Śruby 13 głowicy poszły bez problemu choć z przyłożeniem dużej siły kluczem oczkowym 12 kątnym. Niestety mimo odwiedzenia około 8 sklepów z dużą ilością ... *
Odkręcanie głowicy KTM LC4

Lux werkzeuge sprawdził się. Seria Basic *
Lux werkzeuge Seria Basic

Zdjęta zębatka zdawcza z wału silnika. Widoczny na zębatce łańcucha rozerwany wianek który dostał się pod łańcuch *
Rozrząd KTM LC4 600

Z przyłożeniem dosyć dużej siły, po uprzednim położeniu silnika na boku, nakrętka 13 poszła. Podobnie wszystkie 4 nakrętki mocujące cylinder odkręciłem ... *
Cylinder KTM LC4

Tutaj mam problem - imbus numer 5 i śruba mocująca prowadnicę łańcucha rozrządu *
Śruba prowadnicy łańcucha rozrządu

ten wkręt poszedł bez problemu *
Mocowanie prowadnicy

Świeca po demontażu *
Świeca zapłonowa z długim gwintem

Starałem się zachować całą uszczelkę pod głowicą. Są duże problemy ze znalezieniem uszczelki do KTM LC4 600. Bezproblemowo z kolei do 640 *
Uszczelka pod głowicą

Nie udało mi się zdemontować prowadnicy co uniemożliwiło odłączenie głowicy od cylindra *
Głowica cylinder

Nicasil i rysy z boku. Czy to dyskwalifikuje ten cylinder? podobne rysy są z przodu i z tyłu, boki są ok *
NIcasil rysy

Głowica i zawory. Czy to wygląda OK? *
Zawory w głowicy

Zawory widoczne na górze są jakby powyszczerbiane. Jednak osmalenie nie wskazuje na to by były to nowe uszkodzenia. Są to zawory wydechowe *
Zawory ssące i wydechowe

Śrubka imbus 6, tutaj powinna być kulka - zaworek *
Kulka w korku silnika

Kulka była :) Sprężynka węższą stroną jest mocowana do dołu, szersza strona trzyma kulkę *
Kulka zaworek

Tłok ma w górnej części jakby małe rany od zaworów. Nie wiem czy to efekt tej awarii czy poprzedniej *
Ryski na tłoku przy zaworze

Cylinder i rysy *
Rysy na cylindrze

Cylinder inside - druga strona *
Cylinder

Cylinder *
Cylinder

Uklad tłok - cylinder. TO chyba nie jest Wossner. Oznaczenie 1857c *
Tłok i cylinder 1857c

Oznaczenie tłoka 1857c ELKO 95 *
1857c ELKO 95

Rysy *
rysy

Do takiej pozycji na razie udało mi się zdjąć głowicę. Bez odkręcenia śrubki w głowicy nie można zdemontować prowadnicy co uniemożliwia demontaż cylindra. *
Silnik zdycha w warsztacie

Nasadka imbusowa 5 1/2 cala do kupienia w OBI. Aby odkcić śrubę opukałem ją solidnie młotkiem i poszło lekko *
Nasadka imbusowa 5

Głowica 1 *
Głowica 1

Głowica 2 *
Głowica 2

Głowica 3 *
Głowica 3

Głowica 4 *
Głowica 4

Widoczne w kanale wodnym skrzydła wiatraka pompy wody *
Połamany wiatrak pomy wody

Połamana prowadnica łańcucha rozrządu *
Prowadnica łańcucha rozrządu

Tłok i cylinder - nikasil *
Nikasil

Tłok. Drobne ryski pochodzą od wsadzania śrubokręta zamiast świecy *
Ryski na tłoku

Demontaż sprzęgła. Szczypce do pierścieni Seagara o odwrotnej logice *
Szczypce do pierścieni Seagara

Tarczki sprzęgłowe mają mało materiału *
Tarcze sprzęgła

Zdjcie 84 *
Tarcze sprzęgła

Kosz sprzęgła. Ciekawe jest łożysko docisku *
Łożysko docisku sprzęgła

Kosz sprzęgła *
Kosz sprzęgła

Łożysko igiełkowe wycisku sprzęgła w KTM *
Łożysko igiełkowe

Kosz sprzęgła. Nakrętke po zdjęciu zabezpieczenia odkręciłem palcami *
Nakrętka sprzęgła

Dekiel *
Dekiel

Około 8 tarczek *
Tarczki sprzęgła

Rozebrany silnik - strona od sprzęgła *
Rozebrany silnik

Widoczne kółko na dole centralnie to koło napędowe pomy oleju Mikuni. Kręcąc zębatką jest duży opór - czuć sprężanie *
Pompa oleju Mikuni

Prowadnica łańcuszka rozrządu (część współpracująca z napinaczem) KTM LC4 600. Z tego co widziałem w fiszce, w LC4 620 prowadnica jest identyczna *
Prowadnica łańcuszka rozrządu

Stara prowadnica ma dziurę, a "nowa" z allegro zgrubienie. Czy to bedzie OK? *
Napinacz rozrządu KTM

Zobacz rwnie:

03-08-2008

Komentarze
  • Przemek 2008-11-17 09:26:07.756641
    Bardzo dobry opis i zdjęcia.
    Co ważne, napisane starannie i bez błędów (prawie) ortograficznych, błedy mnie irytują.
    Wczoraj przypadkowo odkryłem tę stronkę, jestem nią zchwycony i czytam wszystko juz parę godzin...
  • Adam 2008-11-17 23:14:13.880714
    Masz KTMa?
  • fakir 2008-11-19 19:56:44.211585
    mam 620 i najprawdopodobniej poszła mi zebatka 2 biegu podczas jazdy na 2 biegu cos puka od strony sprzegła jest to cykliczne i tylko na 2 , jakos na dniach bede go rozbierał bo mam juz wyciagniety silnik z ramy
    dzieki za fotki napewno sie przydadza pozdrawiam
  • marcisch 2008-12-02 22:27:34.982268
    Czy ktos wie gdzie mozna kupic tarcze sprzęgła do tego modelu KTMa? na allegro nie ma... 7 tarcz o wymiarach
    sred wewnętrzna : 12 cm
    sred. zewnętrzna : 14cm (15 cm z wypustkami
    wysokość wypustek : 0,5 cm
    grubość : okolo 3.5 mm
  • Adam 2008-12-02 23:56:20.591612
    A nie pasują tarcze od 620?
  • marcisch 2008-12-04 19:34:05.265567
    no niewiem na 100% ale jak koles co sprzedaje na allegro dopasowywał do mojego wymiaru to powiedział ze tarcze ma ale jest ich 6 a nie 7 i maja grubosc 3.2 mm a nie 3.5mm chociaz ten wymiar akurat mozna zignorowac bo tu moglem sie pomylic i nie dokładnie zmierzyc ale sama ilosc tarcz...
  • macia 2009-03-26 22:52:22.344969
    kolego ladne zdjecia mam pytanie masz ksiazke serwisowa do lc4
  • magmads 2009-03-31 20:13:29.554251
    PILNIE POSZUKUJE SCHEMAT INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ DO KTM LC4 600. JEŚLI KTOS MA TO PROSZE NA MAILA. magmads@interia.pl
  • Adam 2009-03-31 20:20:55.715967
    A co za problem masz z instalacja?
  • Marek 2009-07-02 14:00:32.003097
    Wie ktoś może gdzie można kupić pierscienie do KTMa lc4 600??
  • Adam 2009-07-02 18:15:02.731869
    Raczej kupisz tylko z tłokiem
    około 600zł
  • jarek527 2009-10-05 18:41:01.74111
    pierscienie bez problemu dostaniesz w serwisie w krakowie ok 300zl
  • Adam 2009-10-05 23:38:40.231481
    To się bardziej pyli cały tłok kupić
  • jaszczur 2009-11-29 21:42:45.0565
    Jak by ktoś potrzebował pierścienie do moto niech dzwoni 505=010-604
  • michu111 2010-03-28 21:38:43.55005
    ma ktos schemat do silnika ktm lc4 620
  • gryzon128 2010-11-04 12:57:06.94532
    ja potrzebuje starter nożny do ktm lc4 600 kopke! niemoge dostac! jakby ktos miał prsze o kontakt! 667063586
  • Arbiter 2010-11-04 18:18:48.01459
    Mam taką kopkę do sprzedania
  • gutek 2012-05-28 22:24:48.023897
    Pomocy. Kto wie co może być przyczyną dziwnego dzwięku w silniku? Chodzi o to że moto mam moc i chodzi normalnie a coś tak jak by wali w silniku bum bum bum puk bum bum bum puk, teorie to korba albo łożysko na wale. ktm 640e 2004
Dodaj swj komentarz
Dodaj swoj opini:

Nick:

Tre:

Przeszukaj serwis